home


3 Dis 2015

Cinta Gila Part 2

    Akif duduk termenung di pangkin bawah pokok mangga neneknya . Dia duduk disitu usai pulang berjemaah subuh di masjid . Semalaman dia tidak boleh tidur dek teringatkan hasrat atoknya yang tidak tercapai dek akal itu .
   Seusai perbincangan mengejut semalam , abahnya telah menceritakan sebab sebenar yang menyebabkan dia dan Lisa menjadi korban . Rupanya , ini sebab Airin kakak sepupu mereka tidak dapat meneruskan perkahwinan kerana tunangnya dikhabarkan telah ditangkap khalwat di sebuah hotel . Airin merupakan cucu emas atok dan nenek . Dek kerana itu , majlis yang bakal diadakan bulan hadapan dibuat secara besar besaran. Majlis itu juga ditaja sepenuhnya oleh atok dan nenek . Lebih 3000 jemputan telah dia buat .
  " Kenapa takcari saja pengganti untuk jadi suami Airin , bah ? So majlis still boleh diteruskan . " ujar Akif yang nyata tidak puas hati kerana tiba tiba dia yang terpaksa menjadi kambing hitam untuk majlis itu . 
  " Kalau kamu kan Akif , sudahlah tunang kamu curang , kena tangkap khalwat pulak disaat saat kamu hendak naik pelamin , abah rasa tentu tidak kan " ujar abah .
Akif berkerut . Dia serabut . Serabut dengan semua masalah .
 
  " Kif fikir lah baik baik . Ni soal maruah atok dan nenek . Kif tak kesian ke kat atok ngn nenek yang sudah menjemput satu kampung untuk majlis Airin tu . Mana diorang nak letak muka kalau majlis tu takjadi ? Nanti sakit atok datang lagi dan apa apa jadi dekat tok  , kamu yang rasa bersalah . Kamu fikir lah baik baik " seraya itu abah menepuk nepuk bahu tanda peringatan lalu meninggalkan Akif termanggu di tangga rumah .
 
   Itulah perbualan dia dengan abah malam tadi . Sungguh dia tidak mampu berfikir sekarang . Dia benar benar serabut . 
  " Aduhhhh ! aku nak kahwin dengan siapa ni ? Gayah miang ke Lisa senget tu ? Aduh serabut ah ! " lantas diramas ramas kepalanya .
Aku pun satu , kenapa lah sampai sekarang aku takde girlfriend . Gayah miang candi tu jugaklah yang nak dekat aku . 'Aduh , pitam Kif tok , pitam .... ' rungut hatinya.
                                 ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
   Lisa masuk dalam bilik dan membaringkan badanya . " Atok , kenapa atok buat Lisa macam ni .. Lisa tahu la Lisa ni cucu derhaka , tapi Lisa taknak la sampai macamni " gumam aku sendirian sambil menangis teresak esak . Masuk harini , sudah 3 hari peristiwa mengejut malam itu berlaku . Tak kurang jugak ahli keluarga yang datang memujukku untuk terima cadangan atok . 
    Hatinya juga sedih mengenangkan nasibnya . Sudahlah baru putus cinta 2 bulan yang lepas , hatinya baru sahaja mahu pulih , disuruhnya berkahwin pula dengan musuh sendiri . 
krekkkk ! 
    Pintu dikuak . Ibu masuk dan duduk disebelahku . Lembut ibu menarik aku tidur di ribanya . Diusap  lembut kepalaku tanda memujukku yang sedang menangis . Aku merenung ke dalam mata ibu ,minta pertolongan . Ibu tersenyum , mengangguk tanda meminta aku untuk bersetuju dengan cadangan atok .
   Lisa sudah hilang kata . Sungguh dia lemah tidak tahu mahu meminta bantuan siapa lagi sedangkan ibu yang menjadi tempat aku mengadu pun berpihak pada atok . Aku akur kali ini jika ini takdirku. Dan aku berserah hanya kepada-Mu. Pasrah itulah jawapanku kini.


                                              ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

    ' Aku terima nikahnya Lisa Humaira bt Mohd Zaidi dengan mas kahwin yang tersebut .... '

   ' sah ? '
   
   Lisa yang duduk di belakang Akif sudah menitiskan air matanya . ' Ya Allah , aku tidak tahu apa yang bakal jadi selepas ini . Kau kuatkanlah aku Ya Allah ... ' rintihan kecilnya. 

  Tidak lama kemudian , Akif bangun menuju kearah Lisa untuk majlis pembatalan air sembahyang . Akif menghulurkan tangan untuk disalami oleh Lisa , namun Lisa hanya memandang tangan Akif . Lantas ibu yang berada disebelah Lisa menyiku tanda menyuruhnya sambut huluran Akif . Sesungguhnya Lisa sangat gugup untuk menyium tangan Akif . Lisa yg kelihatan teragak agak untuk menyium tangan Akif terus ditolak lembut oleh Akif . Dek kerana itu , mukanya terus terjepuk cium tangan Akif . ' Kurang ajar kau Akif . Kau tunggu ya .. ' ujar Lisa kegeraman .

  Atok , nenek dan seluruh ahli keluarga tersenyum melihat gelagat dua orang musuh yang sudah menjadi suami isteri . 
 
                  ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Walaupun hari itu merupakan hari perkahwinan mereka namun itu tidak bermakna mereka tidak bergaduh . Sesi balas membalas dendam tetap berjalan seperti biasa . Apabila tiba sesi bergambar , fotografer menyuruh mereka untuk posing gaya sweet itu dan ini dan lain yang dibuat mereka . Apabila Akif baru sahajamahu memeluk pinggang Lisa , tidak semena mena  terus dicubit Lisa   . Akif yang terkejut lantas menjerit kuat . Gelagat mereka diambil oleh fotografer itu . Aksi Lisa menarik rambut Akif . Akif yang memijak kaki Lisa . Fotografer itu hanya tersenyum melihat gelagat mereka yang dianggap sweet . Padahal , itu adalah aksi membalas dendam mereka . 

Bersambung ..... 










 
    
   

Tiada ulasan: